دوز کوانتومی

بازی دوز کوانتومی نسخه کوانتومی دوز کلاسیک است که در آن سعی شده است با وارد کردن مفاهیم کوانتومی به قواعد بازی، یادگیری این مفاهیم بدون استفاده از ریاضیات مکانیک کوانتومی فراهم شود. این بازی توسط آلن گف معرفی شده است.

پیشینه

انگیزه ابداع دوز کوانتومی این بود که معنای حضور همزمان در دو مکان را درک کنیم. در فیزیک کلاسیک، یک جسم واحد نمی‌تواند همزمان در دو مکان باشد. با این حال، در فیزیک کوانتومی، ریاضیاتی که برای توصیف سیستم‌های کوانتومی استفاده می‌شود به نظر این اجازه را می‌دهد که ذرات کوانتومی قبل از اندازه‌گیری یا مشاهده می‌توانند در آن واحد در چندین مکان باشند (آزمایش دو شکاف یانگ با الکترون). اینکه جهان چگونه می‌تواند این‌گونه رفتار کند کاملاً غیر منطقی به نظر می‌رسد. بین ریاضیات مکانیک کوانتومی و تصاویر ذهنی ما از واقعیت یک گسستگی وجود دارد، گسستگی‌ای که در فیزیک کلاسیک وجود ندارد. به همین دلیل است که چندین «تفسیر» برای مکانیک کوانتومی وجود دارد.
هدف پژوهشگرانی که این بازی را ابداع کرده‌اند این بود که بتوانند قوانین مکانیک کوانتومی را بدون نیاز به ریاضیات و در قالب بازی‌های ساده آموزش دهند. پدیده‌هایی از مکانیک کوانتومی که در این بازی استفاده شده است به صورت زیر هستند:

  • برهمنهی (Superposition): این امکان که یک ذره بتواند در آن واحد در دو مکان باشد.
  • درهمتنیدگی (Entanglemennt): پدیده‌ای که در آن بخش‌های دور دست یک سیستم‌ کوانتومی همبستگی‌هایی را نشان می‌دهند که نمی‌توان آن‌ها را با علیت زمانی یا علت مشترک توضیح داد.
  • تقلیل حالت کوانتومی (Collapse of the quantum state): پدیده‌ای که در آن حالت‌های کوانتومی یکی سیستم به حالت‌های کلاسیک تقلیل پیدا می‌کنند. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که یک اندازه‌گیری اتفاق بیافتد. اصول موضوعه مکانیک کوانتومی در بازه فرآیند اندازه‌گیری توضیح نمی‌دهد و بسیاری از تفاسیر مکانیک کوانتومی از تلاش برای توصیف فرآیند اندازه‌گیری به وجود آمده‌اند.

قواعد بازی

در هر دور از بازی هر کدام از بازیکنان دو خانه انتخاب کرده و متناسب با حرف خود X یا O یک علامت در آن خانه‌ها می‌گذارند. با این حرکت خانه‌های انتخاب شده درهمتنیده می‌شوند.

علامت گذاشتن‌ها همراه با اندیس است. این اندیس شماره حرکت بازی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال نفر اول در حرکت اول، خانه‌های انتخابی خود را با نماد \small X_1 علامت می‌گذارد (خانه‌های شماره 1 و 9 در شکل)، بنابراین اندیس‌های حروف نفر اول همواره فرد و اندیس‌های حروف نفر دوم همواره زوج خواهند بود. تا قبل از اندازه‌گیری و مشخص شدن وضعیت هر خانه، بازیکنان مجاز به استفاده از آن خانه هستند (در ادامه توضیح داده می‌شود). به عنوان مثال در شکل زیر در حرکت سوم نفر اول می‌تواند خانه شماره 5 را که قبلا توسط نفر دوم استفاده شده است را مجددا استفاده کند. با این حرکت خانه 5 ام برهمنهی‌ای از حالت‌های \small O_2 و \small X_3 را تجربه می‌کند. اندازه‌گیری و تعیین وضعیت هر خانه زمانی اتفاق می‌افتد که یک حلقه درهمتنیدگی ایجاد شود. اگر \large (i,j) نشان‌دهنده درهمتنیدگی خانه i ام با خانه j ام باشد، آنگاه شرط ایجاد حلقه درهمتنیدگی، وجود آرایه‌ای از درهمتنیدگی‌ها به صورت زیر است:

\LARGE (i_1,i_2) , (i_2,i_3) , ... , (i_n,i_1)

(i_1,i_2) , (i_2,i_3) , ... , (i_n,i_1)

زمانی که بازیکنی یک حلقه درهمتنیدگی ایجاد کند، بازیکن مقابل قبل از انجام حرکت جدید، باید وضعیت خانه‌های موجود در حلقه درهمتنیدگی را با انجام اندازه‌گیری مشخص کند. اندازه‌گیری به این صورت انجام می‌شود که فرد باید یکی از حرف‌های هر خانه را به عنوان وضعیت آن خانه انتخاب کند. با انتخاب یک حرف در خانه، حروف دیگری که در آن خانه وجود دارد حذف شده و در خانه دیگر خود نمایان می‌شوند. برای مثال در شکل در حرکت 6 ام بازیکن دوم با قرار دادن حرف O_6 در خانه‌های 1 و 9 یک حلقه درهمتنیدگی به صورت \large (1,9) و \large (9,1) ایجاد می‌کند. با این حرکت بازیکن اول ابتدا باید یک اندازه‌گیری روی خانه 1 انجام دهد. با انجام اندازه‌گیری او وضعیت خانه 1 را به X_1 تغییر می‌دهد. در این صورت وضعیت خانه 9 نیز به O_6 تغییر پیدا می‌کند. این خانه‌ها دیگر در حرکت‌های بعدی قابل استفاده نیستند.

همانند نسخه کلاسیک، بازی زمانی تمام می‌شود که یک ردیف افقی، عمودی یا مورب از حرف‌های یکسان ایجاد شود. با این تفاوت که در نسخه کوانتومی این امکان وجود دارد که بعد از اندازه‌گیری دو ردیف با حروف متفاوت ایجاد شود. در این صورت بازیکنی برنده است که بزرگترین اندیس موجود در ردیف آن از بزرگترین اندیس ایجاد شده در ردیف رقیب خود، کوچکتر باشد. برای مثال در شکل بازیکن دوم در حرکت هشتم با قرار دادن حرف O_8 در خانه‌های 3 و 5 یک حلقه درهمتنیدگی به صورت \large (5,3),\large (2,5),\large (3,2) ایجاد می‌کند. سپس بازیکن اول با انجام اندازه‌گیری وضعیت این خانه‌ها را مشخص می‌کند. او حرف X_3 را برای خانه 2 انتخاب می‌کند. با این کار وضعیت خانه 3 به X_7، خانه 5 به O_8، خانه 8 به O_4، خانه 7 به O_2 و خانه 4 به X_5 تغییر پیدا می‌کنند. بعد از این اندازه‌گیری مشاهده می‌کنیم که دو ردیف افقی از حرف‌های X و O ایجاد می‌شود. ولی با توجه به اینکه بزرگترین اندیس ردیف حرف O از بزرگترین اندیس ردیف حرف X کمتر است، در نهایت بازیکن دوم برنده می‌شود.

از طریق این لینک، شما می‌توانید به صورت آنلاین و آفلاین این بازی را انجام دهید.

3 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed