دسترسی آنلاین یک پلتفرم محاسبات کوانتومی 176 کیوبیتی در چین

با توجه به گزارش مرکز تعالی و پیشرفت اطلاعات کوانتومی و فیزیک کوانتومی زیر نظر آکادمی علوم چین، یک پلتفرم محاسباتی کوانتومی 176 کیوبیتی با نام “زیوچونگچی” (به انگلیسی: Zuchongzhi) در هفته گذشته آنلاین شده است. این پلتفرم که برای کاربران جهانی نیز در دسترس است و انتظار می‌رود توسعه سخت‌افزار محاسبات کوانتومی و اکوسیستم آن را پیش ببرد.

ژو شیائوبو (به انگلیسی: Zhu Xiaobo )، مهندس ارشد پروژه و استاد دانشگاه علم و صنعت چین (USTC)، می گوید: “تیم تحقیقاتی تراشه 66 کیوبیتی”زیوچونگچی2 ” را با افزودن رابط های کنترلی 110 کیوبیت کوپل شده بهبود داده و بنابراین به کاربران اجازه دسترسی تا 176 کیوبیت را می دهد”.

تراشه”زیوچونگچی2 ” یک سیستم محاسبات کوانتومی 66 کیوبیتی است که قابلیت برنامه ریزی دارد و در سال 2021 ساخته شده است.  این تراشه می تواند نمونه برداری مدارهای کوانتومی ( به انگلیسی: quantum circuit sampling) تصادفی بزرگ مقیاس را با سرعتی حدود 10 میلیون بار سریعتر از سریعترین ابررایانه آن زمان انجام دهد.ژو شیائوبو (به انگلیسی: Zhu Xiaobo )، می گوید:” در ضمن، هدف پلتفرم دستیابی به سطح پیشرفته جهانی در شاخص های طراحی کلیدی است که از این شاخص ها می توان به اتصالات (به انگلیسی: connectivity)، فیدیلیته ( به انگلیسی: fidelity) و زمان تداخل (interference time) اشاره کرد”.

پنگ چنگژی (به انگلیسی: Peng Chengzhi)، معاون اجرایی پروژه و رئیس شرکت QuantumCTek می­گوید: ” استفاده از این پلتفرم برای کاربران جهانی باز است و عموم می‌توانند برنامه‌نویسی محاسبات کوانتومی ساده و آزمایش‌های تصویری را تجربه کنند. کاربران حوزه صنعت نیز با دسترسی از راه دور به رایانه های کوانتومی می توانند کاربردهایی جدیدی را کشف کنند. این پلتفرم از کاربران بیشتر و بیشتری برای استفاده و تجربه محاسبات کوانتومی استقبال می‌کند که این کار موجب پیشرفت این حوزه خواهد شد. علاوه بر این، ما قصد داریم تا در آینده چندین کامپیوتر کوانتومی با کارایی بالا را به این پلتفرم متصل کنند تا از آن در سطح کلاس جهانی پشتیبانی کرده و  همواره آن را به روز گرداند”.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed